Biträdande justitiekansler Mikko Puumalainen: Tillsynen över välfärdsområdena och välfärdsområdenas egenkontroll behöver utvecklas
Enligt biträdande justitiekansler Mikko Puumalainen genomförs tillsynen över välfärdsområdena och de utvecklar sin egenkontroll i en svår verksamhetsmiljö. Å ena sidan bör välfärdsområdena ta fram nya sätt att agera och etablera sin verksamhet. Å andra sidan påverkar den strama ekonomiska situationen både handlingssätten för de organ som genomför tillsyn över välfärdsområdena och välfärdsområdenas handlingssätt. Biträdande justitiekanslern undersökte på sitt eget initiativ tillsynen över välfärdsområdena och välfärdsområdenas egenkontroll.
Välfärdsområdenas verksamhet styrs av finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och inrikesministeriet. Valviras och regionförvaltningsverkens styrning och tillsyn gäller i synnerhet tillsynen över välfärdsområdenas organiseringsuppgift och utvecklingen av välfärdsområdenas egenkontroll. Välfärdsområdena ska själv genomföra tillsynen över ordnandet, kvaliteten och lagenligheten för både deras egna tjänster och de privata tjänster som de skaffar samt över klient- och patientsäkerhetens genomförande.
Om välfärdsområdenas egenkontroll
Enligt biträdande justitiekansler Puumalainens observationer fungerar välfärdsområdenas egenkontroll bäst inom tillsynen över tjänsteproduktion som genomförs av separata tillsynsenheter. En fungerande och effektiv tillsyn förutsätter att de enheter och de personer som genomför tillsynen är självständiga.
Välfärdsområdena har haft svårigheter med att utarbeta de program och planer för egenkontroll som lagen förutsätter. Det har varit svårt att implementera de ärenden som man kommit överens om på samma sätt som att uppdatera programmen och planen. Utmaningarna med en fungerande egenkontroll framkom särskilt i välfärdsområdenas skyldighet att övervaka lagligheten i sitt organiseringsansvar.
Det önskas en förordning från ministeriet om programmet för egenkontroll
Välfärdsområdena har önskat en förordning från social- och hälsovårdsministeriet om innehållet i programmet för egenkontroll, men någon förordning har ännu inte utfärdats.
Enligt biträdande justitiekanslern fick man på laglighetskontrollbesök en uppfattning om att välfärdsområdena anser att bristen på enhetliga nationella anvisningar leder till resursslöseri. Varje välfärdsområde ordnar egenkontrollen på sitt eget sätt i avsaknad av en enhetlig anvisning.
Förordningen är nära kopplad till tillsynen över välfärdsområdenas organiseringsansvar och den skulle förtydliga och förenhetliga tillsynen över organiseringsansvaret. I förordningen kunde det också föreskrivas närmare om de gemensamma institutionella garantierna för ordnande av egenkontroll, såsom självständighet, oberoende, rapportering och förhållande till förtroendeorganen. Förordningen om programmet för egenkontroll kunde också främja utbytet av bästa praxis mellan alla välfärdsområden.
Tillsyn som genomförs av regionförvaltningsverken och Valvira
Ministeriernas resultatstyrning påverkar Valviras och regionförvaltningsverkens verksamhet när de övervakar välfärdsområdena. Det finns en anteckning i ministeriernas och regionförvaltningsverkens resultatavtal enligt vilken regionförvaltningsverken bör utvärdera tillsynsobservationernas betydelse med tanke på välfärdsområdenas ekonomiska hållbarhet. Anteckningen kan vara problematisk. Enligt regionförvaltningsverkens åsikt kan anteckningen leda till att tillsynen inte nödvändigtvis ingriper i allvarliga brister om det skulle vara dyrt att korrigera missförhållanden. Resultatstyrningen påverkar även hur regionförvaltningsverket behandlar klagomål som gäller välfärdsområdena. Regionförvaltningsverket kan låta bli att undersöka klagomål över välfärdsområdet som lämnats in hos verket och delegera dem som påminnelser till välfärdsområdet för behandling.
Enligt biträdande justitiekanslern kan ministeriernas alltför strama styrning av regionförvaltningsverkets eller Valviras tillsyn försämra tillsynens självständighet och därigenom också dess verkningsfullhet.
Enligt lagen om välfärdsområden kan regionförvaltningsverken på grundval av ett klagomål undersöka om välfärdsområdet har handlat enligt gällande lagar. Enligt paragrafen kan regionförvaltningsverket dock inte på eget initiativ undersöka lagenligheten i välfärdsområdets verksamhet även om regionförvaltningsverket borde enligt lagen om tillsynen över social- och hälsovården övervaka lagenligheten i ordnandet och produktionen av tjänsterna även i mer omfattande grad. Biträdande justitiekanslern anser att regleringshelheten som gäller tillsynen över välfärdsområdena i dessa delar är oklar och motstridig.
Observationer på laglighetskontrollbesök ledde till ett eget initiativ
Biträdande justitiekansler Mikko Puumalainen började på eget initiativ undersöka tillsynen över social- och hälsovården i välfärdsområdet utgående från uppgifterna och observationerna på laglighetskontrollbesök. Biträdande justitiekanslern företog laglighetskontrollbesök i välfärdsområdena, vid regionförvaltningsverken, Valvira samt social- och hälsovårdsministeriet. På laglighetskontrollbesök utreddes bland annat hur välfärdsområdenas verksamhet har startat och hur de kan trygga social- och hälsovårdstjänster. På besöken behandlades dessutom välfärdsområdenas egenkontroll för organisering och tjänsteproduktion, organisationen och förfaranden för egenkontroll.
Biträdande justitiekanslern påminner i sitt avgörande att välfärdsområdena är en ny organisationsstruktur och styrningsförhållandet mellan välfärdsområdena och staten håller på att bildas. Välfärdsområdesreformen har ökat statens styrning i synnerhet inom social- och hälsovården och på motsvarande sätt minskat den regionalt och lokalt. Vid styrningen ska välfärdsområdenas självstyrelse beaktas. Den statliga styrningen, de begränsningar som gäller sättet att ordna uppgifterna och finansieringsmodellerna minskar dock de facto.
Avgörande: Tillsyn över välfärdsområden och välfärdsområdenas egenkontroll OKV/97/70/2025 (på finska)
Mer information
Maija-Liisa Goebel, äldre justitiekanslerssekreterare, tfn 02951 62606, [email protected]
Tidigare avgöranden om välfärdsområdena (på finska)
- Problem med att få kontakt inom primärvården OKV/1621/70/2022, 18.9.2024 (begärda utredningar OKV/1251/80/2025, OKV/1252/80/2025, OKV/1265/80/2025, OKV/1357/80/2025, OKV/1386/80/2025 och OKV/1420/80/2025)
- Avsaknad av välfärdsområdets informationssäkerhetsplan, OKV/601/70/2024, 13.2.2025
- Behandlingstider för klagomål över socialvården vid regionförvaltningsverket i Södra Finland, OKV/2342/70/2021, 28.3.2025
- Uppföljning av behandlingstider för påminnelser i välfärdsområdet, OKV/1631/70/2024, 16.4.2025
- Välfärdsområdenas skyldighet att täcka underskott, OKV/3069/10/2024, 23.4.2025