Ota yhteyttä asianomaiseen viranomaiseen
Ennen kantelun tekemistä kannattaa usein olla suoraan yhteydessä viranomaiseen, jonka katsoo toimineen lainvastaisesti. Näin asia voi selvitä ilman kantelua.Tarkista, että asiastasi voi tehdä kantelun oikeuskanslerille
Kaikista asioista ei voi kannella oikeuskanslerille. Lue lisää sivulta ”Haluatko tehdä kantelun?”.Tutustu kanteluohjeisiin ja tee kantelu kirjallisesti
Kantelu tehdään kirjallisesti täyttämällä ja lähettämällä verkkokantelulomake. Kantelu voidaan lähettää myös postitse tai sähköpostitse.Kirjaamo vastaanottaa kantelun
Oikeuskanslerinviraston kirjaamo vastaanottaa kantelun ja lähettää sähköisesti saapuneen kantelun vastaanottamisesta tiedon kantelijalle.Arviointi kantelun käsittelystä
Oikeuskansleri arvioi, onko kantelua aiheellista käsitellä. Oikeuskansleri käsittelee kantelun, jos hän sen perusteella epäilee valvontavaltaansa kuuluvan toimijan tai henkilön toimineen lainvastaisesti tai jos oikeuskansleri muusta syystä arvioi kantelun käsittelyn tarpeelliseksi.Kanteluasian selvittäminen ja valmisteleminen
Kanteluasia selvitetään oikeuskanslerin tarpeelliseksi katsomalla tavalla. Oikeuskanslerilla on oikeus saada viranomaisilta ja muilta julkista tehtävää hoitavilta laillisuusvalvontaansa varten tarvitsemansa tiedot.Ratkaisun antaminen
Kantelun ratkaisee joko oikeuskansleri tai apulaisoikeuskansleri (tai tämän sijainen). Ratkaisussa kerrotaan, miten ratkaisuun on päädytty ja millaisiin seuraamuksiin kantelu on johtanut.Seuraamukset
Kantelun tavallisimpia seuraamuksia on se, että oikeuskansleri antaa ratkaisussaan kantelun kohteelle tietoa lain tai hyvän hallintotavan mukaisesta menettelystä. Oikeuskansleri ei voi muuttaa tai kumota viranomaisen päätöstä eikä määrätä viranomaista käsittelemään asiaa uudelleen.Ratkaisun toimittaminen
Ratkaisu toimitetaan kantelijalle ja tarvittaessa kantelun kohteelle.Ratkaisun julkaiseminen
Oikeuskanslerin toimenpiteisiin johtaneet ratkaisut julkaistaan oikeuskanslerin verkkosivuilla. Ratkaisua muokataan julkaisua varten siten, ettei kantelijaa ja tarvittaessa kantelun kohdetta voida enää tunnistaa ratkaisusta.Ota huomioon, että kantelukirjoitukset ovat pääsääntöisesti julkisia asiakirjoja, jolleivat ne sisällä lain mukaan salassapidon piiriin kuuluvia tietoja.
Lue huolellisesti kanteluohjeet sivulta ”Miten kantelu tehdään?”.
Oikeuskansleri ei käsittele kantelua, jos
- kantelu koskee yli kaksi vuotta vanhaa asiaa, ellei käsittelyyn ole erityistä syytä
- asian käsittely on vireillä toimivaltaisessa viranomaisessa
- asiaa koskevaan päätökseen voidaan hakea muutosta säännönmukaisin (tavanomaisin) muutoksenhakukeinoin
- kantelu ei kuulu oikeuskanslerin toimivaltaan.
Kantelijalle pyritään ilmoittamaan viivytyksettä, jos kantelua ei käsitellä oikeuskanslerinvirastossa.
Oikeuskansleri voi siirtää kantelun käsittelyn toimivaltaiselle viranomaiselle, jos se on perusteltua. Siirrosta ilmoitetaan kantelijalle. Oikeuskansleri ei kuitenkaan kantelijan pyynnöstä siirrä kanteluasiaa ja siihen liittyviä asiakirjoja muille viranomaisille.
Kanteluasian valmistelee viraston juristiesittelijä. Ennen asian ratkaisemista kantelun kohteelle annetaan tilaisuus kertoa asiasta näkemyksensä, jos sen menettelyä asiassa saattaa olla aihetta arvostella. Kantelun käsittelyaika riippuu asian luonteesta. Tavoiteaika käsittelylle on enintään yksi vuosi.
Kantelun seurauksena oikeuskansleri voi
- määrätä esitutkinnan toimitettavaksi
- nostaa syytteen vakavien lainvastaisuuksien kohdalla
- antaa kantelun kohteelle huomautuksen
- esittää käsityksensä lain tai hyvän hallinnon vaatimuksista tai perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista edistävistä näkökohdista
- antaa kantelun kohteelle tietoa lain ja hyvän hallintotavan mukaisesta menettelystä
- suositella kantelun kohdetta hyvittämään aiheutuneen vahingon tai poikkeustapauksissa myös hakea lainvoimaisen päätöksen tai tuomion purkamista
- tehdä esityksen puutteellisen tai ristiriitaisen sääntelyn muuttamiseksi.