Hur framskrider ett klagomålsärende?
Hur ett klagomålsärende framskrider från klagomål till avgörande.
Kontakta den behöriga myndigheten
Innan man anför ett klagomål lönar det sig i allmänhet att direkt kontakta den myndighet som man anser att har handlat lagstridigt. På så sätt kan ärendet eventuellt lösas utan klagomål.Försäkra dig om att ditt ärende kan behandlas i ett klagomålsförfarande hos justitiekanslern
Alla ärenden kan inte behandlas i ett klagomålsförfarande hos justitiekanslern. Läs mer på sidan ”Vill du göra ett klagomål?”.Läs anvisningarna om hur man gör ett klagomål och lämna in klagomålet skriftligt
Klagomålet görs skriftligen genom att man fyller i och lämnar in en klagomålsblankett på nätet. Klagomålet kan även sändas per post eller e-post.Klagomål mottas av registraturen
Justitiekanslersämbetets registratur mottar klagomålen och sänder ett meddelande om att klagomålet mottagits till klaganden om klagan lämnats in elektroniskt.Prövning av klagomålets behandling
Justitiekanslern prövar om det finns en grund att behandla klagomålet. Justitiekanslern behandlar klagomålet om det ger skäl att misstänka att en aktör eller person som omfattas av justitiekanslerns övervakningsbefogenhet har handlat lagstridigt eller om justitiekanslern av någon annan orsak anser att klagomålet bör behandlas.Utredning och beredning av ett klagomålsärende
Klagomål utreds på det sätt som enligt justitiekanslern är nödvändigt. Justitiekanslern har rätt att av myndigheterna och andra som sköter offentliga uppdrag få de upplysningar som justitiekanslern behöver för sin laglighetskontroll.Avgöranden
Klagomål avgörs antingen av justitiekanslern eller av biträdande justitiekanslern (eller dennes ställföreträdare). I avgörandet redogörs för hur man har kommit fram till avgörandet och vilka påföljder klagomålet fått.Påföljder
De vanligaste påföljderna av ett klagomål är att justitiekanslern i sitt avgörande informerar den som är föremål för klagan om hur man ska förfara enligt lagen eller god förvaltningssed. Justitiekanslern kan inte ändra eller upphäva en myndighets beslut och inte heller förordna en myndighet att behandla ett ärende på nytt.Överlämnande av avgöranden
Avgörandet överlämnas till den klagande och vid behov till den som är föremål för klagan.Offentliggörande av avgöranden
Avgöranden som har lett till justitiekanslerns åtgärder publiceras på justitiekanslerns webbplats. Avgörandet omarbetas för publicering så att klaganden och vid behov föremålet för klagomålet inte kan identifieras utifrån avgörandet.Tänk på att klagoskriften i regel är en offentlig handling, om den inte innehåller uppgifter som enligt lag är sekretessbelagda.
Läs noggrant klagomålsanvisningarna på sidan ”Hur görs ett klagomål?”
Justitiekanslern behandlar inte klagomål om
- klagomålet gäller ett ärende som är äldre än två år och det inte finns en särskild orsak att behandla det
- ärendet behandlas av en behörig myndighet
- det beslut som ärendet gäller kan överklagas med stöd av ordinarie (sedvanliga) metoder för ändringssökande
- klagomålet inte hör till justitiekanslerns befogenhet.
Den klagande underrättas utan dröjsmål om klagomålet inte behandlas vid justitiekanslersämbetet.
Justitiekanslern kan överföra behandlingen av ett klagomål till en behörig myndighet om det är befogat. Klaganden underrättas om överföringen. Justitiekanslern överför dock inte på klagandens begäran klagomålsärendet och de bifogade handlingarna till någon annan myndighet.
Klagomålsärenden bereds av ämbetets juristföredragande. Innan ärendet avgörs ges den som är föremål för klagomålet tillfälle att redogöra för sin synpunkt, om dennas förfarande i ärendet eventuellt kan vara klandervärt. Hur länge det tar att behandla ett klagomål beror på ärendets natur. Målet är att behandlingen ska ta högst ett år.
Som en följd av ett klagomål kan justitiekanslern
- förordna att en förundersökning ska göras
- väcka åtal vid allvarliga lagstridigheter
- ge en anmärkning till den som är föremål för klagomålet
- föra fram sin uppfattning om de krav som förutsätts enligt lag och god förvaltning eller synpunkter som främjar de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna
- informera den som är föremål för klagomålet om det förfarande som lag och god förvaltningssed kräver
- rekommendera att den som är föremål för klagomålet gottgör en skada eller i exceptionella fall även söka återbrytande av ett laga kraft vunnet beslut eller en dom
- lägga fram ett förslag till ändring av bristfälliga eller motstridiga bestämmelser.