Hyppää sisältöön

Vastaanottokeskustoimintaa koskevien hankintojen kilpailuttaminen on ohjeistettava

Diaarinumero: OKV/1200/1/2015
Antopäivä: 14.10.2016
Ratkaisija: apulaisoikeuskansleri
Kohde: ulkomaalaisasiat
Toimenpide: käsitys

Apulaisoikeuskanslerin mukaan vastaanottokeskusten perustamista ei sinänsä ole vapautettu hankintalain kilpailuttamisvelvoitteesta. Kuitenkin koska turvapaikanhakijoiden määrä lisääntyi nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti, viranomaiset eivät olleet voineet täysin varautua tilanteeseen. Vastaanottolain velvoitteiden täyttämiseksi Maahanmuuttovirasto joutui poikkeamaan kilpailuttamista koskevista säännöksistä.

Maahanmuuttovirasto teki alkusyksyn 2015 ja alkuvuoden 2016 välisenä aikana sopimuksen 182 uuden vastaanottokeskuksen perustamisesta. Vastaanottokeskusten perustamista ja toiminnassa olevien keskusten lisäpaikkojen käyttöönottoa ei kilpailutettu, ja vastaanottolain velvoitteiden täyttämiseksi Maahanmuuttovirasto joutui hyväksymään saadut tarjoukset. Virasto on vedonnut äärimmäiseen kiireeseen perusteena poiketa kilpailuttamista koskevista säännöksistä. Sopimuksia tehtiin mm. Suomen Punaisen Ristin (SPR) piirien ja eräiden yksityisten yhteisöjen kanssa. Sisäministeriön sisäisen tarkastuksen havaintojen mukaan sopimuksia tehtiin kiireellä, puutteellisilla resursseilla ja osin valtiolle epäedullisin sopimusehdoin. Osa sopimuksista tehtiin Maahanmuuttoviraston työjärjestyksen vastaisesti ilman esittelyä.

Valtio korvaa vastaanottotoiminnasta aiheutuvat kustannukset täysimääräisesti. Näin ollen myös muu kuin julkisoikeudellinen yhteisö on velvollinen noudattamaan hankinnoissaan julkisia hankintoja koskevia säännöksiä, mikäli lain soveltamisedellytykset muuten täyttyvät. Maahanmuuttovirasto on kilpailuttanut valtakunnallisesti mm. vastaanottopalveluihin kuuluvat terveyspalvelut, ja myös SPR on kilpailuttanut joitakin palveluhankintoja erikseen. Maahanmuuttovirastossa on ryhdytty valmistelemaan mm. vastaanottokeskusten vartiointipalveluiden keskitettyä kilpailuttamista sekä viraston käännös- ja tulkkauspalveluiden kilpailuttamista. Lisäksi valmisteilla on ollut viraston oma hankintaohje, joka on hyväksytty syyskuussa 2016. 

Maahanmuuttoaallon lievennyttyä ja vastaanottokeskustoiminnan jossain määrin jo vakiinnuttua vastaanottokeskusten perustamisiin ja varsinkin hankintojen prosesseihin, sopimuskäytäntöihin sekä toiminnan ja taloudenpidon valvontaan on liittynyt puutteita. Apulaisoikeuskansleri totesi, että sisäministeriön sisäisen tarkastuksen tulee näitä asioita edelleen selvittää ja Maahanmuuttoviraston ja tarvittaessa ministeriön asianmukaisesti ohjeistaa.

Julkisia hankintoja koskevien säännösten noudattamista voivat tutkia markkinaoikeus ja korkein hallinto-oikeus. Valtion varojen käyttämistä puolestaan valvoo valtiontalouden tarkastusvirasto. Apulaisoikeuskanslerin mukaan vastaanottokeskustoiminnan kustannuksiin liittyvä tarkastustoiminta on tarkoituksenmukaista suorittaa kattavasti yhdessä viranomaisessa. Koska tarkastusvirasto on aloittanut tarkastuksen, apulaisoikeuskansleri katsoi tarpeelliseksi vain seurata tilannetta. Hän pyysi tarkastusvirastoa toimittamaan tarkastuskertomuksensa sen valmistuttua.