Potilaan viestiin vastaaminen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tulosyksikön huomiota potilaan viestin käsittelyyn ja siihen vastaamiseen hyvän hallinnon periaatteiden ja hallintolain mukaisesti.
Kantelijan lähettämään saamaansa hoitoa koskevaan viestiin ei ollut kyseisessä tulosyksikössä vastattu ennen kuin kantelija oli tiedustellut viestinsä käsittelyä neljän kuukauden kuluttua. Viesti oli kylläkin välitetty kantelijaa hoitaneelle lääkärille ja tämän esimiehelle. Kantelija oli ilmoittanut tekevänsä ”tavallaan muistutuksen”, minkä vuoksi kantelijan viestiä ei ollut tulkittu muistutukseksi.
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen mukaan kantelijan viestiin olisi tullut vastata huolimatta siitä, että kantelijan hoitoa koskevaa asiaa oli jo ryhdytty tulosyksikössä käsittelemään. Viestin sisällön perusteella tulosyksikössä olisi ollut myös asianmukaista tiedustella kantelijalta, oliko kantelijalla tarkoitus tehdä asiassa muistutus. Kantelija oli jäänyt epätietoiseksi siitä, mitä hänen muistutukseksi tarkoittamalleen yhteydenotolle oli tulosyksikössä tapahtunut. Hän oli saanut asiasta tiedon vasta sitä tiedusteltuaan. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että tulosyksikön menettely ei ole ollut hyvän hallinnon periaatteiden ja hallintolain säännösten mukaista.