Hyppää sisältöön

Esitutkinnan toimittamista koskeva harkinta ja sen perusteleminen

Diaarinumero: OKV/1215/10/2024
Antopäivä: 4.10.2024
Ratkaisija: apulaisoikeuskanslerin sijainen
Kohde: poliisi
Toimenpide: käsitys

Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Hämeen poliisilaitoksen rikoskomisarion huomiota esitutkintapäätösten huolelliseen laatimiseen ja perustelemiseen sekä tarpeeseen ottaa esitutkinnan toimittamista koskevassa harkinnassa riittävän laaja-alaisesti huomioon tutkintapyynnössä ilmi tuotuihin tosiseikkoihin soveltuvat rangaistussäännökset. 

Tutkinnanjohtaja oli selvityksensä mukaan tehnyt asiassa päätöksen aloitetun esitutkinnan lopettamisesta, vaikka päätöksen perustelujen perusteella kyse oli esitutkinnan aloittamatta jättämisestä. Hän ei ilmoittamansa mukaan ollut ollut tietoinen siitä, oliko asiassa aloitettu esitutkinta, koska asiaa oli aiemmin käsitelty poliisilaitoksen rikosten esikäsittely-yksikössä. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi kerrotun mahdollisesti ilmentävän tarvetta varmistua siitä, että poliisilaitoksen rikostutkinnassa ollaan tietoisia yksiköiden välisestä työnjaosta ja että asian siirtyessä yksiköstä toiseen siirtyy tieto myös asiassa tehdyistä toimenpiteistä ja tutkinnan vaiheesta. Esitutkintapäätöksestä tulee lisäksi käydä yksiselitteisesti ilmi, onko kyse esitutkinnan toimittamatta jättämisestä vai aloitetun esitutkinnan lopettamisesta. 

Kantelija oli tehnyt rikosilmoituksen siitä, että hänen yksityiselämäänsä kuuluvia tietojaan oli levitetty Facebook-ryhmässä. Asiaa olisi apulaisoikeuskanslerin sijaisen arvion mukaan tullut esitutkintapäätöksessä arvioida muidenkin rikostunnusmerkistöjen kannalta kuin valheellisen tiedon tai vihjauksen esittämisellä tehtynä kunnianloukkauksena. 

Poliisihallituksen näkemyksen mukaan asiassa olisi voinut päätyä myös arvioon, että asiassa oli syytä epäillä rikosta ja esitutkinta olisi siten tullut toimittaa. Kun selvityksestä ei käynyt ilmi asiassa tehdyn esitutkinnan toimittamista koskevaa uutta arviointia, jossa asiaa olisi arvioitu muun ohella yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisen tunnusmerkistön kannalta, apulaisoikeuskanslerin sijainen piti perusteltuna, että poliisilaitos vielä tekisi asiassa mainitunlaisen arvion.