Asiakkaan neuvonta ja työvoimapoliittisen lausunnon antaminen
 
                     Diaarinumero: 
                     OKV/1538/1/2018 
                    
 
                     
                     Antopäivä: 12.9.2019 
                    
 
                     
                     Ratkaisija: 
                      apulaisoikeuskansleri  
                    
 
                     
                     Kohde: 
                     työviranomainen 
                    
 
                     
                     Toimenpide: 
                     käsitys 
                    
 
                    Apulaisoikeuskansleri saattoi TE-toimiston tietoon käsityksensä asiakkaan neuvonnasta sekä toimiston virheellisestä menettelystä työvoimapoliittisen lausunnon antamisessa.
Kantelija arvosteli eri yhteyksissä TE-toimistosta saamaansa asiakaspalvelua ja neuvontaa. Apulaisoikeuskansleri totesi, että hallintolain mukainen velvollisuus neuvoa asiakasta ja vastata tämän kysymyksiin ja tiedusteluihin asettaa viranomaiselle korostetun vaatimuksen selkeydestä ja ymmärrettävyydestä tilanteessa, jossa kommunikointi on tavanomaista vaativampaa esimerkiksi asiakkaan ja viranomaisen välisten kieli- tai kulttuurierojen takia.
Lisäksi erästä kantelijaa koskevaa työvoimapoliittista lausuntoa ei oltu annettu säädetyssä määräajassa. 
  
