Yhteydenottoon vastaaminen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi Maahanmuuttoviraston tietoon hyvän hallintotavan mukaisesta menettelystä viranomaiselle osoitettuun yhteydenottopyyntöön vastaamisessa esittämänsä näkemyksen.
Kantelija oli soittanut Maahanmuuttoviraston neuvontapalveluun, jossa häntä oli asiansa monimutkaisuuden vuoksi pyydetty lähestymään sähköpostitse. Kantelijan tämän jälkeen asiasta lähettämään sähköpostiviestiin ei ollut vastattu.
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen mukaan hyvän hallintotavan mukaista olisi ollut Maahanmuuttoviraston itse arvioimalla vastata kantelijalle, että hänen viestissään esittämiin seikkoihin oli Maahanmuuttoviraston näkemyksen mukaan jo vastattu, ja pyrkiä opastamaan hänet toimivaltaiseen viranomaiseen siltä osin kuin asia ei kuulunut Maahanmuuttoviraston toimivaltaan. Tällä olisi vältetty se, ettei kantelija olisi jäänyt epätietoiseksi siitä, onko hänen yhteydenottonsa käsiteltävänä.