Hyppää sisältöön

Vanhuspalvelulain muuttaminen

Diaarinumero: OKV/1572/21/2024
Antopäivä: 8.8.2024
Ratkaisija: oikeuskansleri
Kohde: valtioneuvosto tai ministeriö
Toimenpide: lausunto

Oikeuskansleri antoi lausunnon esityksestä vanhuspalvelulain muuttamiseksi. Esityksen mukaan vähimmäismitoitusta iäkkäiden ympärivuorokautisessa hoidossa kevennetään siten, että vähimmäismitoitus on 0,6 työntekijää asiakasta kohden 1.1.2025 alkaen.

Lausunnossaan oikeuskansleri totesi toistuvien lainmuutosten olevan ongelmallisia. Hän piti tärkeänä, että lainvalmistelu perustuu mahdollisimman realistisille käsityksille kansantalouden ja yhteiskunnan taloudellisesta kantokyvystä, henkilöstövoimavarojen tarpeista ja henkilöstön saatavuudesta sekä eri toimenpidevaihtoehtojen vaikutuksista mukaan lukien vaikutukset eri perus- ja ihmisoikeuksien toteuttamisen edellytyksille.

Lausunnon mukaan vaikutusarvioinnin perusteella mitoituksen laskulla on todennäköisesti vaikutusta asiakasturvallisuuteen ja palvelujen laatuun ja sillä saattaa olla vaikutusta myös henkilöstön saatavuuteen eli hoiva-alan pito- ja vetovoimaan. Vaikutukset perus- ja ihmisoikeuksiin –jaksossa tulisi kattavammin arvioida esityksen tosiasiallisia vaikutuksia ympärivuorokautisen hoivan piirissä olevien iäkkäiden henkilöiden perus- ja ihmisoikeuksiin huomioon ottaen heidän erityisen haavoittuva asemansa sekä perustuslain perusoikeuksien turvaamiseen velvoittava säännös. Yleisen vähimmäismitoituksen lieventäminen osaltaan korostaa ajantasaisen yksilöllisen tarpeen arvioinnin merkitystä. Vain tällä tavoin henkilöstömitoitusta koskevien vaatimusten keventäminen ei myöskään johda varsinkaan erityisen haavoittuvassa asemassa olevien osalta ongelmalliseen palveluiden ja niiden laadun heikentämiseen. 

Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestysperustelut -jaksossa tulisi laajemmin perustella arviota
siitä, että kyseessä ei ole perusoikeuksien merkittävä heikennys ja samalla arvioida, millaisessa
tilanteessa merkittävä heikennys olisi käsillä.

Lausunnon mukaan esityksessä tulisi kattavammin arvioida ehdotetun muutoksen vaikutuksia
hyvinvointialueiden omavalvontaan sekä valvontaviranomaisten toimintaan ja työmäärään sekä selventää muutoksen vaikutuksia ja menettelyä palveluntuottajien rekisteröinnissä. Hallituksen esityksen vaikutusarvioinnissa ei juurikaan ole arvioitu esityksen vaikutuksia yksityisiin palveluntuottajiin ja tätä arviointia olisi perusteltua syventää.