Valtioneuvoston oikeuskanslerin lausunto ehdotuksesta tiedon hyödyntämisen ja avaamisen strategisiksi tavoitteiksi
Tiedon hyödyntämisen ja avaamisen hankkeella edistetään julkisen tiedon entistä laajempaa ja tehokkaampaa hyödyntämistä koko yhteiskunnassa. Julkiselle hallinnolle ja julkisille yrityksille pyritään luomaan toimintamalli julkisten tietojen jakamiseen entistä systemaattisemmin joko avoimena tietona tai nykyistä laajempaan käyttöön lähtökohtaisesti ohjelmointirajapintojen kautta. Oikeuskansleri piti antamassaan lausunnossa hankkeen tavoitteita kokonaisuutena vaikuttavina ja kannatettavina, vaikkakin osin haasteellisina toteuttaa.
Oikeuskansleri totesi, että oikeus lähettää ja vastaanottaa tietoja on perusoikeus, joka sisältyy perustuslain 12 §:ssä säädettyyn sananvapauteen sekä julkisuusperiaatteeseen. Avoimen datan ja tiedon laajalla toteuttamisella voidaan myös turvata modernissa digitaalisessa yhteiskunnassa luottamusta hyvään hallintoon ja julkiseen päätöksentekoon sekä parantaa julkisen päätöksenteon ja julkisten palveluiden laatua. Samoin avoin data ja tieto lisäävät yleisesti ottaen ihmisten osallisuutta ja mahdollisuuksia perustuslain 2 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristön kehittämiseen.
Oikeuskanslerin mukaan selkeä ja päällekkäisyyksiä karsiva sääntely edistää ehdotettujen tavoitteiden tehokasta toteuttamista ja tiedonsaantioikeuksiaan käyttävien kansalaisten oikeuksien turvaamista. Lainsäädännön selkeyden lisäksi on perusteltua painottaa tiedon avaamiseen, käyttöön ja tiedonhallintaan liittyvän ajantasaisen yleislainsäädännön merkitystä.
Asiakkaiden tarpeet hankkeessa ovat tiedon hyödyntämisen ja avaamisen lähtökohta. Oikeuskansleri pitää pyrkimyksiä asiakaslähtöisyyteen erittäin tärkeinä ja laillisuusvalvonnan näkökulmasta keskeisinä. Perustuslain 21 §:ssä säännellyt oikeusturvan ja hyvän hallinnon takeet sekä hallintolain 2 luvussa säädetyt hyvän hallinnon perusteet, muun muassa palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuus sekä neuvontavelvollisuus, ovat merkityksellisiä myös tiedon hyödyntämistä ja avaamista koskevien tavoitteiden täytäntöönpanossa. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota perustuslain 6 §:ssä turvattuun ihmisten yhdenvertaisuuteen ja yhdenvertaisuusperiaatteen varmistamiseen.
Oikeuskansleri totesi, että tiedon hyödyntämisen ja avaamisen hanketta ei digitalisoituvassa yhteiskunnassa voi tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti toteuttaa ilman digitaalisia työkaluja, palveluja ja ratkaisuja. Keskitetyt ja helposti löydettävät sähköiset palvelut myös parhaiten turvaavat avoimen datan tiedonsaantioikeuden. Oikeuskansleri kuitenkin piti tärkeänä, että tiedon avaamista ja hyödyntämistä koskevat erilaiset palvelut myös käytännössä toteutetaan ja organisoidaan sillä tavoin, että kansalaisten yhtäläinen oikeus saada ja löytää tietoa eri välineillä varmistetaan, ja että vaihtoehtoiset tavat kansalaisten asiointitarpeen toteuttamiseen tietojen saamisessa otetaan riittävästi huomioon. Vain tällä tavoin turvataan yhdenvertaisuus-, palvelu- ja neuvontaperiaatteiden asianmukainen toteuttaminen.
Oikeuskansleri totesi lisäksi, että tietoturvasta ja henkilötietosuojasta huolehtiminen on välttämätön osa hankkeen toteuttamista. Yksityiselämän ja henkilötietojen suoja ovat perustuslain 10 §:ssä turvattuja perusoikeuksia. Henkilötietojen kaikenlaisessa käsittelyssä on noudatettava yleisen tietosuoja-asetuksen ja muun tietosuojalainsäädännön vaatimuksia. Toimeenpanossa on muun ohessa varmistettava, ettei julkisen hallinnon toimijoiden hallussa olevaan tietoaineistoon muodostu esimerkiksi koneluettavien tietojen yhdistelyn kautta tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön liittyviä tai liitettäviä tietoja, jotka voisivat olla yleisen tiedonsaannin kohteena.