Valtion aluehallintouudistus
Oikeuskansleri antoi lausunnon valtion aluehallintouudistuksesta. Hän totesi pitävänsä erittäin tärkeänä alueellisen varautumisen valmistautumisen ja yhteensovittamisen sääntelyn ja ohjauksen kehittämistä. Tältä osin esityksessä olisi hyvä ottaa huomioon se, miten vireillä oleva CER-direktiivin toimeenpano vaikuttaa aluehallintovirastoilta ja ELY-keskuksilta siirtyviin tehtäviin uusissa organisaatioissa.
Lupa- ja valvontavirastoa koskevassa lakiehdotuksessa todetaan, että viraston toiminta rahoitettaisiin pääsääntöisesti kahdelta toimintamenomomentilta. Oikeuskanslerin mukaan johtamisen ja ohjauksen selkeyden osalta epäselväksi jää, mitä tarkoittaa kyseessä olevasta toimialasta vastaavan ministeriön viimesijainen valta linjata talousarvioesitys. Erimielisyyksien ratkaisemisen perusteet ja mallit ristiriitatilanteissa on perusteltua olla mahdollisimman kattavasti mietitty.
Oikeuskanslerin mukaan organisaation uudelleenjärjestelyt on pyrittävä tekemään siten, että asiakas saa asianmukaisesti hallinnon palveluita ja viranomainen voi suorittaa tehtävänsä tuloksellisesti. Perusoikeuksien ja hyvän hallinnon toteutumisen edellytysten osalta esityksen vaikutusarvioinnissa ei ole kovin konkreettisesti arvioitu sitä, missä määrin eri toimialojen asioiden käsittelyn viipeitä voidaan ratkaista uusissa virasto-organisaatioissa. Esityksessä olisi perusteltua tarkastella myös tieto- ja viestintäjärjestelmiin liittyvää siirtymävaiheen ongelmaa seikkaperäisemin siitä näkökulmasta, miten on arvioitu muutokseen liittyviä riskejä, ja miten muutoksessa on suunniteltu turvattavaksi asioiden käsittelyn sujuvuus. Esityksessä olisi aiheellista muiltakin osin perustella tarkemmin siirtymäjärjestelyiden ja myös siirtymäaikojen riittävyyttä.
Perustuslain 124 §:ssä julkisen hallintotehtävän siirtämiselle säädetty tarkoituksenmukaisuuden vaatimus on oikeudellinen edellytys tehtävien antamiselle. Oikeuskanslerin mukaan esityksessä olisi tarpeen perustella tarkemmin ulkoistamismahdollisuuden piiriin säädettävien julkisten hallintotehtävien ulkoistamisen tarkoituksenmukaisuus perustuslain edellyttämällä tavalla.
Oikeuskansleri totesi lisäksi, että esityksessä olisi tarpeen tarkastella tiedonhallinnasta annetun lain mukaisten vastuiden selkeää järjestämistä uusien virastojen toiminnassa sekä kysymystä Ahvenanmaan asukkaiden ja yritysten yhtäläisestä mahdollisuudesta hyödyntää digitaalista asiointia ruotsin kielellä.