TE-toimiston käsiteltävä tietopyyntö julkisuuslain mukaisesti
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti TE-toimiston huomiota julkisuuslain noudattamiseen. Kantelijan tietopyyntö olisi tullut käsitellä julkisuuslain mukaisesti viivytyksettä ja viimeistään kahden viikon kuluessa asiakirjapyynnön tekemisestä sekä julkisuuslaissa säädetyllä tavalla.
Kantelijan tietopyyntöön vastaamiseen oli kulunut lähes kuukausi. TE-toimisto ei selvityksessään tuonut esille, että tietopyynnön käsitteleminen ja asian ratkaiseminen olisi vaatinut erityistoimenpiteitä tai muutoin tavanomaista suuremman työmäärän. Pyyntö olisi tullut käsitellä julkisuuslain mukaisesti viivytyksettä ja viimeistään kahden viikon kuluessa asiakirjapyynnön tekemisestä. Pyynnön käsittely ei tapahtunut kyseisessä lainkohdassa säädetyssä määräajassa.
Apulaisoikeuskansleri totesi, että viranomaisen on aina kieltäytyessään asiakirjan tai tiedon antamisesta tiedusteltava muun muassa sitä, haluaako pyytäjä saattaa asian viranomaisen ratkaistavaksi. Asiakirjan tai tiedon pyytäjälle on hänen niin halutessaan annettava muutoksenhakukelpoinen päätös. TE-toimisto ei vastauksessaan antanut kantelijan pyytämää tietoa. TE-toimisto ei tiedustellut asian kirjallisesti vireille saattaneelta tiedon pyytäjältä, haluaako hän asian siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi eikä antanut tietoa käsittelyn johdosta perittävistä maksuista. Menettely ei siten ollut julkisuuslain mukaista.
Kantelija oli saanut pyytämänsä tiedon ja valituskelpoisen päätöksen vasta asian tultua uudelleen käsiteltäväksi kantelijan oikeuskanslerille tekemän kantelun vuoksi.