Tartuntatautilain pakollisia terveystarkastuksia koskevan säännöksen tulkinta
Oikeuskanslerille tehdyissä kanteluissa arvosteltiin keväällä 2021 aluehallintovirastoja siitä, että ne eivät ole käyttäneet tartuntatautilain 16 §:n mukaista toimivaltaansa määrätä pakollisia terveystarkastuksia koronapandemian aikana ja tämä johti tautitilanteen pahenemiseen. Virastoissa ja sosiaali- ja terveysministeriössä tulkittiin säännöstä siten, että se mahdollistaisi vain yksilökohtaisen päätöksen pakollisesta terveystarkastuksesta, ei nk. massapäätöstä, joka koskisi useita henkilöitä.
Perustuslakivaliokunnan näkemyksen mukaan tartuntatautilain 16 §:ssä tarkoitettu päätös pakollisista terveystarkastuksista oli voinut kohdistua useampaan kuin yhteen henkilöön jo ennen maaliskuun lopussa 2021 voimaan tullutta täsmentävää lakimuutosta. Sosiaali- ja terveysministeriön ja aluehallintovirastojen selvitysten mukaan voimassa olen tartuntatautilain 16 §:n säännöksen yksityiskohtaisten perustelujan valossa voi perustellusti syntyä vaikutelma, että säännös mahdollistaisi vain yksilöpäätösten tekemisen.
Oikeuskansleri katsoi, että perustuslakivaliokunnan näkemyksen mukaisesti tartuntatautilain 16 §:ssä tarkoitettu päätös pakollisista terveystarkastuksista on voinut kohdistua useampaan kuin yhteen henkilöön jo ennen 29.3.2021 voimaan tullutta lakimuutosta, toisin kuin sosiaali- ja terveysministeriö sekä aluehallintovirastot ovat katsoneet. Ottaen kuitenkin huomioon, että sosiaali- ja terveysministeriön sekä aluehallintovirastojen tulkinta ei ollut oikeuskanslerin mielestä oikeudellisesti mahdoton, hän katsoi, ettei asia anna aihetta muihin laillisuusvalvonnallisiin toimenpiteisiin kuin siihen, että edellä kuvattu käsitys saatettiin ministeriön ja aluehallintovirastojen tietoon.