Sähköinen asiointimahdollisuus ajoneuvon lisäkilven tilaamisessa
Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi Liikenne- ja viestintäviraston tietoon digipalvelulain soveltamista koskevan käsityksensä.
Kantelussa oli arvosteltu sitä, ettei ajoneuvon rekisterikilven lisäkilpeä ollut mahdollista tilata sähköisellä lomakkeella, vaikka se aiemmin oli ollut mahdollista. Kantelun mukaan ainoa tapa tilata lisäkilpi on asioida fyysisesti katsastustoimipaikassa.
Liikenne- ja viestintävirasto oli selvityksessään ilmoittanut siirtäneensä lisäkilven tilaamiseen ja toimittamiseen liittyvät tehtävät sopimusrekisteröijälle. Muutoksen yhteydessä oli arvioitu palvelun nopeuden olevan asiakkaalle tilaamisen vaivattomuutta tärkeämpää.
Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi käsityksenään, että digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annettu laki edellyttää tarjoamaan mahdollisuuden saattaa lisäkilpitilauksen vireille käyttämällä digitaalisia palveluita tai muita sähköisiä tiedonsiirtomenetelmiä. Tätä ei selvityksen perusteella tarjottu. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että Liikenne- ja viestintäviraston selvityksessään selostama menettelytapamuutos oli sinänsä kannatettavasta tilausten käsittelyn nopeuttamistavoitteestaan huolimatta ollut ilmeisessä ristiriidassa laissa tavoitteeksi asetetun digitaalisten palvelujen saatavuuden edistämisen kanssa.
Liikenne- ja viestintäviraston ilmoittaman mukaan sen tavoitteena on laajentaa sähköiset palvelunsa myös rekisterikilpitilauksiin, mitä koskeviin suunnittelutoimiin oli jo ryhdytty.