Poliisin passin ja henkilökortin noutamista koskeva palvelu
Apulaisoikeuskanslerin mukaan poliisi ei menetellyt lainvastaisesti tai laiminlyönyt velvoitteitaan tiedottaessaan tai neuvoessaan passin ja henkilökortin hakemisen uudistuksesta.
Oikeuskanslerinvirastoon saapuneissa kanteluissa arvosteltiin poliisin verkkosivuja, joissa oli kanteluiden mukaan puutteellista tietoa siitä, miten passin ja henkilökortin noutaminen onnistuu henkilöltä, jolla ei ole voimassa olevaa tai hiljattain vanhentunutta passia tai henkilökorttia.
Apulaisoikeuskansleri tutki omasta aloitteestaan poliisin neuvonnan, ohjeistuksen ja tiedottamisen johdonmukaisuutta ja riittävyyttä.
Poliisin verkkosivuilla oli ollut osin puutteellista tietoa passin ja henkilökortin virastonoudosta. Tietoa oli kuitenkin lisätty verkkosivuille myöhemmin. Tietoa virastonoudon edellytyksistä oli ollut myös koko ajan saatavissa ainakin poliisin neuvontapalvelusta tai asioimalla henkilökohtaisesti poliisilaitoksella. Lisäksi poliisi oli vastannut esitettyihin kysymyksiin sosiaalisen median välityksellä. Poliisihallituksen selvityksen mukaan jokainen henkilöllisyysasiakirja oli saatu toimitettua hakijoille.