Hyppää sisältöön

Oikeusapupalkkioasetuksen muuttaminen yksityisen oikeusavustajan tuntipalkkion korottamiseksi

Diaarinumero: OKV/3125/21/2024
Antopäivä: 31.12.2024
Ratkaisija: oikeuskansleri
Kohde: valtioneuvosto tai ministeriö
Toimenpide: lausunto

Oikeuskanslerin antoi lausunnon luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi oikeusavun palkkioperusteista annetun valtioneuvoston asetuksen 6 §:n muuttamisesta. Luonnoksen mukaan tuntipalkkio nostettaisiin 110 eurosta 120 euroon. Tarkoitus on selventää korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden oikeusapupalkkion kohtuullisuutta koskevista keskenään ristiriitaisista ratkaisuista (KKO:2024:71 ja KHO:2024:129) aiheutunutta epäselvää oikeustilaa. 

Oikeuskansleri katsoi, että ylimmän laillisuusvalvojan tehtävänä ei ole ennakolliseen säädösvalvontaan kuuluvassa laillisuusvalvonnallisessa lausunnossa ottaa kantaa siihen, mitä olisi pidettävä oikeana palkkiotasona. Hän totesi, että palkkiotason asettamiseen liittyy valtiontaloudellisia ja siten eduskunnan budjettivaltaan liittyviä sekä palkkiotason kohtuullisuuden tarkempaa määrittelyä erilaisissa tilanteissa mutta perusteiltaan yhdenvertaisella tavalla koskevia, periaatteellisesti tärkeitä ja laajakantoisia kysymyksiä, jotka kuuluvat valtiollisessa vallanjaossa lainsäädännössä ratkaistaviksi. 

Oikeusapulaissa on yksilöity asetuksenantovaltuus, jossa palkkion tasoa koskeva lainsäätäjän tarkempi harkinta on osoitettu valtioneuvoston asetuksella valtioneuvoston käytettäväksi. Asetuksella säätämiselle johtuu oikeudellisina rajoituksina muun muassa perustuslain 21 §:n oikeuteen oikeusturvaan pohjautuva vaatimus siitä, että palkkiotaso tukee oikeusavun asiakkaiden oikeusturvan toteutumista. Asetuksen mukainen palkkiotaso olisi ainakin ongelmallinen, mikäli tuntipalkkion alhaisen tason vuoksi ei olisi saatavilla päteviä oikeusavustajia. Kun perustelumuistiossa ei ole tuotu esille tällaisia ongelmia eikä niitä ole minulla yleisesti tiedossa, niin oikeudellista estettä nyt esillä olevan asetuksen antamiselle ja siten mainitun korotuksen tekemiselle (edellyttäen luonnollisesti, että noudatetaan asiaan kuuluvaa menettelyä kuten raha-asiainvaliokunnan käsittelyä) ei ole. Ehdotettu asetusmuutos, jolla tuntipalkkio nostettaisiin 110 eurosta 120 euroon, lienee oikeansuuntainen ja kiireellinen toimi epäselvän oikeustilan poistamiseksi ja oikeusavun saatavuuden näkökulmasta. Ministeriön on perusteltua vielä jatkovalmistelussa varmistua, ettei oikeusavun saatavuuden näkökulmasta ehdotetulle palkkiotasolle ole estettä.

Oikeuskansleri kuitenkin totesi, ettei ehdotettu muutos välttämättä poista kaikilta osin sitä epäselvyyttä, joka nyt on syntynyt. Ei liene poissuljettua, että joissakin tapauksissa tuomioistuimet edelleen tukeutuisivat korkeimman oikeuden ratkaisussa esitettyihin perusteluihin, joiden nojalla oli hyväksytty 130 euron suuruinen tuntipalkkio.