Kuluttaja-asiamiehen valvontailmoitusten käsittelemistä koskevan viestinnän epäselvyys
Diaarinumero:
OKV/597/10/2023
Antopäivä: 16.1.2024
Ratkaisija:
apulaisoikeuskansleri
Kohde:
muu viranomainen tai julkista tehtävää hoitava
Toimenpide:
muu toimenpide
Apulaisoikeuskansleri lähetti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tiedoksi päätöksensä, joka koski kuluttaja-asiamiehelle siirrettävien valvontailmoitusten käsittelemisen viestintää. Kuluttajaneuvojan asiantuntija ei siirtäessään asiakkaan yhteydenottoa käsiteltäväksi kuluttaja-asiamiehen valvontailmoituksena ollut ilmoittanut, ettei kantelijalle tulla asiaansa liittyen enää vastaamaan.
Apulaisoikeuskansleri totesi, että viranomaisen siirtäessä käsiteltävänään olevan yhteydenoton sellaiseen menettelyyn, jossa yhteyttä ottaneelle henkilölle ei tulla enää vastaamaan, olisi hyvän hallinnon mukainen menettelytapa tästä selkeästi ilmoittaa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ilmoitti ryhtyneensä toimenpiteisiin viestintänsä selkeyttämiseksi.