Käräjäoikeuden asiakirjapyyntöjen käsittelyajat
Apulaisoikeuskanslerin mukaan Satakunnan käräjäoikeuden ilmoitus asiakirjapyyntöjen ajankohtaisesta tilanteesta ja kehittämistoimenpiteistä on riittävä, eikä asia anna aihetta enempiin laillisuusvalvonnallisiin toimenpiteisiin.
Apulaisoikeuskansleri tutki omana aloitteenaan asiakirjapyyntöjen käsittelyn Satakunnan käräjäoikeudessa (OKV/2215/70/2024). Pyydettäessä asiakirjoja oikeuskanslerinvirastoon rangaistustuomioiden tarkastamistehtävän suorittamiseksi ilmeni, että asiakirjapyyntöjen käsittely oli käräjäoikeudessa hyvin ruuhkautunut ja asiakirjapyyntöjen käsittelyssä oli kirjaamossa parin kuukauden viive.
Päätöksessään apulaisoikeuskansleri kiinnitti Satakunnan käräjäoikeuden huomiota oikeuskanslerin tietojensaantioikeuden viivytyksettömään toteuttamiseen ja asiakirjapyyntöjen viivytyksettömään käsittelyyn sekä pyysi määräajassa ilmoittamaan asiakirjapyyntöjen käsittelyajat sekä käräjäoikeudessa suunnitellut tai toteutetut kehittämistoimenpiteet.
Satakunnan käräjäoikeuden apulaisoikeuskanslerille 30.5.2025 antaman ilmoituksen mukaan siellä on kiinnitetty erityistä huomiota asiakirja- ja tietopyyntöjen toimittamiseen tilaajalle ilman viivytystä ja asiakirjat ja tietopyynnöt pystytään nyttemmin toteuttamaan julkisuuslaissa säädetyssä määräajassa.
Käräjäoikeudessa ollaan lisäksi kiinnitetty huomiota uusien työntekijöiden perehdytykseen ja laadittu perehdytysopas. Käräjäoikeus on saanut yhden määräaikaisen käräjäsihteerin lisäresurssin vuodeksi kirjaamoon ja arkistoa ajantasaistetaan. Lisäksi kirjaamossa ollaan yhtenäistämässä toimintaohjeita ja -tapoja ja työtavoista laaditaan ohjeistusta. Käräjäoikeudessa ollaan toteuttamassa myös organisaatiouudistus, jossa kirjaamo on otettu huomioon ja organisaatiouudistusta on tarkoitus myös jatkaa tiivistämällä lainkäytön ja kirjaamon yhteistyötä.