Kantelun käsittelyaika Valvirassa
 
                     Diaarinumero: 
                     OKV/1812/10/2021 
                    
 
                     
                     Antopäivä: 7.2.2023 
                    
 
                     
                     Ratkaisija: 
                      apulaisoikeuskansleri  
                    
 
                     
                     Kohde: 
                     terveydenhuolto 
                    
 
                     
                     Toimenpide: 
                     käsitys 
                    
 
                    Apulaisoikeuskansleri saattoi Valviran tietoon näkemyksensä asioiden käsittelystä ilman aiheetonta viivytystä. Kantelun käsittelyn kokonaiskesto Valvirassa asian vireille tulosta sen ratkaisuun oli yhteensä noin kaksi vuotta ja viisi kuukautta. Pitkää käsittelyaikaa perusteltiin muun muassa asian käsittelijän kokonaistyötilanteella sekä viraston henkilökunnan yllättävillä, pitkillä poissaoloilla. Apulaisoikeuskanslerin mukaan viraston vastuulla on tällaisessa tilanteessa ryhtyä päättäväisesti toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ja muun muassa kiinnittää resursoinnista vastaavien tahojen huomiota asiantilaan. Valvira oli pyytänyt lisäresursseja, ja sai vuonna 2021 lisämäärärahan asiakastietolain mukaiseen valvontaan.
