Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen menettely tiedusteluihin vastaamisessa
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) huomiota tiedusteluihin vastaamisen muotoon ja tapaan.
Kantelijan mukaan ARA ei ollut vastannut Espoon kaupungin asuntopäällikön lähettämään sähköpostitiedusteluun. ARA:n antaman selvityksen mukaan ARA:sta oli oltu puhelimitse yhteydessä sähköpostitiedustelun lähettäjään, mutta puhelun tarkempaa sisältöä ei ollut jälkikäteen pystytty selvittämään.
Apulaisoikeuskansleri totesi, että laillisuusvalvontakäytännössä on hyvään hallintoon vakiintuneesti katsottu kuuluvan, että viranomainen viivytyksettä vastaa sille osoitettuun ja sen toimivaltaan kuuluvaan riittävästi yksilöityyn tiedusteluun, johon asiakas selvästi jää odottamaan vastausta. Jälkikäteen ei ole välttämättä mahdollista enää luotettavasti selvittää, onko viranomainen antanut puhelimitse vastausta ja jos on, niin minkä sisältöinen mahdollisesti annettu vastaus on ollut. Tämän vuoksi viranomaisen olisi aiheellista vastata sähköpostitse esitettyihin tiedusteluihin sähköpostitse, jotta se voi myöhemmin osoittaa täyttäneensä velvoitteensa vastata sähköpostitse vastaanotettuihin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Siinä tapauksessa, että viranomainen haluaa selvittää puhelimitse jotain sähköpostitse saapuneeseen tiedusteluun liittyvän seikan, tulisi viranomaisen tämän puhelinkeskustelun jälkeen vastata tiedusteluun vielä sähköpostitse ainakin lyhyesti ja pääpiirteittäin, jotta viranomaisen vastaamisvelvollisuuden täyttäminen olisi myös myöhemmin todennettavissa.