Asiakkaan yhteydenottoihin tulee vastata
Diaarinumero:
OKV/63/1/2012
Antopäivä: 4.5.2014
Ratkaisija:
apulaisoikeuskanslerin sijainen
Kohde:
sosiaalihuolto ja -vakuutus
Toimenpide:
käsitys
Kantelija oli lähettänyt sosiaalityöntekijälle sähköposteja, jotka eivät sisältäneet toimenpidepyyntöjä ja olivat osin tiedoksi lähetettyjä. Viesteihin ei ollut vastattu. Viesteissä pohdittiin sitä, miksi kantelijan ja hänen lastensa väliset tapaamiset eivät toteutuneet ja keinoja tapaamisten toteuttamiseksi. Sosiaalityöntekijän selvityksen mukaan hänellä ei ollut toimivaltaa tapaamisten toteuttamiseen ja asia oli käräjäoikeudessa vireillä.
Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi päätöksessään hyvään hallintoon kuuluvan, että asiakkaiden yhteydenottoihin vastataan asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä. Sosiaalityöntekijän huomiota kiinnitettiin asiakkaiden yhteydenottoihin vastaamiseen.