Hyppää sisältöön

Verohallinnon asiakaspalvelu

Diaarinumero: OKV/2170/1/2013
Antopäivä: 15.9.2014
Ratkaisija: apulaisoikeuskansleri
Kohde: verotus
Toimenpide: käsitys

Kantelija oli kirjallisesti lähettänyt ennakolta tietoja verokorttiaan varten verotoimistoon. Tietoja ei ollut tallennettu Verohallinnon sähköiseen järjestelmään. Kantelija ei saanut Verohallinnon valtakunnallisesta puhelinpalvelusta vastausta muun muassa tiedusteluunsa asiakirjojen saapumisesta vaan häntä kehotettiin hakemaan verokorttia uudelleen tai asioimaan verotoimistossa. Apulaisoikeuskansleri katsoi, että Verohallinnon puhelinpalvelu oli kantelijan tapauksessa ollut jokseenkin joustamatonta ja siten hyvän hallinnon vaatimusten vastaista. Hallinnon palveluperiaate huomioon ottaen palvelujen asianmukaisuuteen kuuluu, että silloin kun asiakas haluaa hoitaa asiaansa puhelimitse ja viranomaisella on tällainen asiointimahdollisuus olemassa, tulisi kyseisen asiointimahdollisuuden olla mahdollisimman toimiva. Apulaisoikeuskansleri saattoi käsityksensä palveluiden asianmukaisuudesta Verohallinnon tietoon.