Hyppää sisältöön

Puolustusvoimain komentajan vuokratuki

Diaarinumero: OKV/285/1/2014
Antopäivä: 10.6.2014
Ratkaisija: oikeuskansleri
Kohde: valtioneuvosto tai ministeriö
Toimenpide: käsitys

Puolustusvoimain komentajan palvelussuhdeasuntojärjestelyjen erityisperusteluiksi esitettyjä turvallisuuteen, valmiuteen ja yhteiskuntasuhteiden hoitoon liittyviä näkökohtia voitaneen pitää sinällään asianmukaisina, puolustusvoimien toiminnallisiin tarpeisiin liittyvinä perusteina palvelussuhdeasunnon vuokraamiselle ja vuokratuen maksamiselle. Puolustusvoimain komentajalle tosiasiallisesti kuuluvien edustustehtävien vuoksi hänen osaltaan lienee mahdollista katsoa lisäksi olevan puolustusministeriön ohjeessa puolustushallinnon palvelussuhdeasuntojen vuokrauksessa noudatettavista periaatteista tarkoitettuja perusteltuja syitä myöntää vuokratukea myös ohjeen mukaisen palvelussuhdeasunnon enimmäispinta-alan ylimenevälle pinta-alaosuudelle, vaikka puolustusvoimien ylimmän johdon yhdistettyjen asumis- ja edustustilojen järjestely onkin lakkautettu ja vaikka puolustusvoimain komentajan asunnolla ei olekaan varsinaista edustustarkoitusta. Edellä mainituilla näkökohdilla ei kuitenkaan voida automaattisesti perustella vuokratuen poikkeuksellista suuruutta.

Poikkeuksellisen suuri vuokratuki voi olla edellä tarkoitettujen puolustusvoimien ylintä johtoa koskevien turvallisuuteen, valmiuteen ja yhteiskuntasuhteiden hoitoon liittyvien näkökohtien kannalta ymmärrettävä silloin, jos mainitut näkökohdat edellyttäisivät niin kalliin palvelussuhdeasunnon vuokraamista, että asukkaan asunnosta maksama vuokra nousisi ilman poikkeuksellisen suurta vuokratukea asukkaan kannalta kohtuuttoman korkeaksi. Vastaavasti joidenkin vanhojen vuokrasopimusten jatkamiseen entisin ehdoin voi olla erityisiä kohtuullisuussyitä. Puolustusministeriön ohjeeseen puolustushallinnon palvelussuhdeasuntojen vuokrauksessa noudatettavista periaatteista ei ole kuitenkaan otettu mainintoja mahdollisuuksista poiketa ohjeen vuokratuen maksimimäärää koskevista säännöksistä tai siirtymäsäännöksistä tällaisista kohtuullisuussyistä. Puolustusvoimien ylintä johtoa koskevien poikkeusten tekeminen erityisperusteluja käyttäen on nimenomaisten poikkeamiseen oikeuttavien mainintojen puuttuessa ohjeesta hyvän hallinnon yhdenvertaisuusperiaatteen näkökulmasta ongelmallista. Jos poikkeamismahdollisuuksia pidetään tarpeellisina, niistä olisi perusteltua ottaa maininnat ohjeeseen ja poikkeamisperusteiden tulisi silloinkin olla yhdenvertaisuuden varmistamiseksi riittävän täsmällisesti ja tarkkarajaisesti määritellyt.