Palvelutarpeen arviointijaksosta säätäminen lailla

Diaarinumero: OKV/1683/70/2025
Antopäivä: 29.7.2025
Ratkaisija: apulaisoikeuskansleri
Kohde: valtioneuvosto tai ministeriö
Toimenpide: käsitys

Apulaisoikeuskansleri saattoi sosiaali- ja terveysministeriön tietoon käsityksensä, että vammaispalvelulaissa – ja mahdollisesti myös laajemmin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan kuuluvassa lainsäädännössä – tulee olla nimenomaiset säännökset niistä edellytyksistä, jolloin viranomaiset voivat esimerkiksi arviointijakson kaltaisissa asioissa tehdä selvityksiä kotirauhan piirissä. Apulaisoikeuskansleri pyysi sosiaali- ja terveysministeriötä ilmoittamaan viimeistään 30.1.2026, mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt oman hallinnonalansa lainsäädännön perustuslain mukaiseksi saattamiseksi kotirauhan piiriin puuttuvia viranomaistoimia koskevassa sääntelyssä. 

Apulaisoikeuskansleri oli aiemmin kiinnittänyt huomiota siihen, ettei vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun tarpeen arvioinnista asiakkaan kotona ollut säädetty laissa. Apulaisoikeuskansleri oli jo tuolloin todennut, että sosiaali- ja terveysministeriön esittämät perustelut asianosaisaloitteisuudesta, suostumuksesta sekä riittävistä oikeusturvajärjestelyistä ovat relevantteja arvioitaessa asiaa perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta. Se, että henkilökohtaisen avun palveluntarpeen arviointi muilta osin täyttäisi perusoikeuksien rajoitusedellytykset, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tällä perusteella voitaisiin poiketa lailla säätämisen vaatimuksesta, joka koskee myös perusoikeuksien turvaamiseksi tapahtuvaa puuttumista kotirauhan piiriin.

Sosiaali- ja terveysministeriö oli kuitenkin apulaisoikeuskanslerin pyytämässä ilmoituksessaan ilmoittanut käsityksenään, että palvelutarpeen arvioinnin tekemisessä huomioon otettavat lait säätelevät kokonaisuutena riittävästi ja selkeästi sen tekemisen perusteita ja asiakastyössä huomioon otettavia periaatteita. Sosiaali-ja terveysministeriön näkemyksen mukaan kyseessä ei ole perusoikeuksien rajoittaminen, jonka vuoksi tulisi aloittaa lainsäädäntötoimia. 

Apulaisoikeuskansleri totesi, että arviointijakso voi ilman muuta olla tarpeellinen ja myös hyväksyttävä sosiaali- ja terveysministeriön esittämin perustein ja saattaa ennalta arvioiden täyttää myös perustuslain 10 §:n 3 momentin kvalifioidulle lakivaraukselle asetetut edellytykset perusoikeuksien turvaamisesta ja välttämättömyydestä. Se, että kvalifioidun lakivarauksen muut edellytykset täyttyisivät, ei oikeuta poikkeamaan lailla säätämisen vaatimuksesta. Myöskään se, että viranomaisella on selvitysvelvollisuus, ei luo sille automaattisia oikeuksia toimia perusoikeuksien suojatulla alueella ilman lailla säädettyä valtuutusta siihen.