Palvelutarpeen arviointijaksosta säätäminen lailla
Apulaisoikeuskanslerin käsityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriön olisi vielä syytä arvioida lailla säätämisen vaatimusta asiakkaan kotona toteutettavassa henkilökohtaisen avun palveluntarpeen arviointijaksossa.
Apulaisoikeuskansleri totesi kanteluratkaisussaan OKV/2184/10/2022, että asiassa ei ollut kyse viranomaistoimien ulottamisesta kotirauhan piiriin viranomaisaloitteisesti, vaan julkisesta palvelutehtävästä kotirauhan piirissä. Asiasta ei ollut kuitenkaan säädetty laissa ja apulaisoikeuskansleri pyysi kanteluasian yhteydessä sosiaali- ja terveysministeriötä esittämään arvionsa sääntelyn yhteensopivuudesta perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kanssa sekä lainsäädäntötoimien tarpeellisuudesta.
Apulaisoikeuskanslerin käsityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriön esittämät perustelut asianosaisaloitteisuudesta, suostumuksesta sekä riittävistä oikeusturvajärjestelyistä ovat relevantteja arvioitaessa asiaa perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta. Se, että henkilökohtaisen avun palveluntarpeen arviointi muilta osin täyttäisi perusoikeuksien rajoitusedellytykset, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tällä perusteella voitaisiin poiketa lailla säätämisen vaatimuksesta, joka koskee myös perusoikeuksien turvaamiseksi tapahtuvaa puuttumista kotirauhan piiriin.
Apulaisoikeuskansleri pyysi sosiaali- ja terveysministeriötä vielä arvioimaan asiaa ja ilmoittamaan toimenpiteistään viimeistään 15.3.2025.