Oppilaiden omien puhelimien ja muiden laitteiden käyttö opetuksessa
Oikeuskansleri antoi 28.11.2014 ratkaisun (dnro OKV/14/1/2014) kanteluun jossa katsottiin peruskoulun oppilaiden omien älypuhelinten opetuskäytön olevan ristiriidassa perusopetuksen maksuttomuuden kanssa. Oikeuskanslerille antamassaan selvityksessä Opetushallitus ilmoitti, ettei se ollut antanut asiasta valtakunnallista suositusta.
Oikeuskansleri totesi ratkaisussaan, että omien välineiden vapaaehtoinen käyttö ei ole ristiriidassa peruskoulun maksuttomuutta koskevan perusoikeuden kanssa. Perustuslain 6 ja 16 §:ssä taattu oikeus yhdenvertaiseen perusopetukseen kuitenkin edellyttää minimissään, että kaikilla oppilailla on maksutta käytettävissään laite, joka mahdollistaa opetukseen osallistumisen ja annettujen työtehtävien suorittamisen. Muun muassa lapsiasiavaltuutetulta saadut tiedot antoivat kuitenkin viitteitä siitä, että koulut eivät tosiasiallisesti antaneet opetukseen osallistumisessa tarvittavia laitteita niitä tarvitsevien oppilaiden käyttöön. Oikeuskansleri lähetti ratkaisunsa tiedoksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten perusopetuksen kehittämisestä ja seurannasta viime kädessä vastaavalle opetus- ja kulttuuriministeriölle ja pyysi ministeriötä asettamassaan määräajassa ilmoittamaan onko ja jos on, niin millaisiin toimenpiteisiin ministeriö on katsonut tarpeelliseksi asiassa ryhtyä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö ilmoitti oikeuskanslerille antamassaan selvityksessä, että tilanne on Opetushallituksen oikeuskanslerille aiemmin ilmoittamasta muuttunut siten, että Opetushallitus on 22.12.2014 antanut määräyksen uusista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista. Ministeriön mukaan kyseinen määräys selkeyttää riittävässä määrin omien laitteiden opetuskäyttöä koskevia käytäntöjä. Määräyksellä tarkennetaan, ettei omia laitteita voida velvoittaa käytettävän opetuksessa, vaan niiden käytön tulee perustua aina huoltajien kanssa sovittuihin käytäntöihin. Opetussuunnitelmien perusteet ovat velvoittavia määräyksiä jotka poistavat asiassa mahdollisesti vallinneen oikeudellisen epävarmuuden ja antavat opetuksen järjestäjille selkeät toimintaohjeet oppilaiden omien tietoteknisten laitteiden käytölle opetuksessa. Ministeriö katsoi, että asiassa ei ollut tarvetta ministeriön toimenpiteille.
Saatu selvitys ei antanut aihetta oikeuskanslerin toimenpiteisiin.