Maahanmuuttoviraston menettely tietopyynnön ja yhteydenoton käsittelyssä

Diaarinumero: OKV/160/10/2025
Antopäivä: 15.9.2025
Ratkaisija: apulaisoikeuskanslerin sijainen
Kohde: ulkomaalaisasiat
Toimenpide: käsitys

Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota velvollisuuteen käsitellä sille tehdyt tietopyynnöt julkisuuslaissa edellytetyllä tavalla. Hän saattoi lisäksi Maahanmuuttoviraston tietoon näkemyksensä hyvän hallintotavan mukaisesta menettelystä viranomaiselle osoitettuun yhteydenottoon vastaamisessa.

Maahanmuuttovirasto ei ollut vastannut kantelijan pyyntöön toimittaa hänelle viraston ja ulkoministeriön asiassaan käymä sähköpostiviestintä. Pyyntöä ei ollut käsitelty vielä senkään jälkeen, kun asiasta oli pyydetty selvitystä ja Maahanmuuttoviraston siinä myöntämä käsittelyvirhe oli tullut ilmi. 

Kun oikeuskanslerinvirastosta tiedusteltiin, oliko kantelijan sittemmin vielä uudistamaan tietopyyntöön jo vastattu, Maahanmuuttovirasto ilmoitti siirtävänsä tietopyynnön käsittelyn oikeuskanslerinvirastolle. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, ettei viranomainen voi vapautua velvollisuudestaan käsitellä sille tehty tietopyyntö siirtämällä sen käsittelyn ylimmälle laillisuusvalvojalle, joka on ottanut tutkittavakseen pyynnön käsittelyn laiminlyönnin viranomaisessa. Hän pyysi Maahanmuuttovirastoa ilmoittamaan, kun se on vastannut kantelijan tietopyyntöön. 

Lisäksi kantelijan samassa asiakokonaisuudessa Maahanmuuttovirastolle lähettämään yhteydenottoon ei ollut palattu, vaikka niin oli luvattu asian selvittämisen jälkeen tehdä. Apulaisoikeuskanslerin sijaisen mukaan hyvän hallinnon mukaista olisi ollut ilmoittaa kantelijalle asian käsittelyn Maahanmuuttovirastossa päättyneen, jotta tämä ei olisi jäänyt epätietoiseksi siitä, oliko hänen yhteydenottonsa edelleen käsiteltävänä.