Hyppää sisältöön

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen: Yhteyden saannissa terveydenhuoltoon edelleen ongelmia

Julkaisuajankohta 19.9.2024 9.32
Tiedote

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen mukaan terveydenhuoltoon ei saa yhteyttä lain edellyttämällä tavalla. Puumalainen jatkaa perusterveydenhuollon ajanvaraus- ja takaisinsoittojärjestelmien ja hoitoon pääsyn lainmukaisuuden seuraamista. Hän on pyytänyt aluehallintovirastoja toimittamaan viimeistään 31.5.2025 selvitykset yhteydensaannista ja takaisinsoittopalveluiden toiminnasta sekä odotusaikoja koskevien tietojen keräämisestä ja julkaisemisesta vuonna 2024 ja alkuvuodesta 2025.

Apulaisoikeuskansleri tutki omana aloitteenaan yhteydensaannin, ajanvarausten ja hoitoon pääsyn ongelmia terveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa. Oikeuskanslerinvirastoon oli saapunut myös useita aihetta koskevia kanteluita. Apulaisoikeuskanslerin saamista selvityksistä kävi ilmi, että eri puolella Suomea oli vuosina 2021–2022 ilmennyt laajoja ongelmia terveydenhuoltolain edellyttämän välittömän yhteydensaannin toteutumisessa. Puhelinjärjestelmään kirjautuvia takaisinsoittopyyntöjä oli rajoitettu teknisesti, takaisinsoittoyrityksiä oli tehty vain yksi ja hoitoon pääsyn tilastotietoja oli jätetty julkaisematta. Ongelmia oli myös vielä vuonna 2024.

Yhteyden saanti on edellytys hoitoon pääsylle

Apulaisoikeuskanslerin mukaan terveydenhuollon järjestämistä koskevat aikarajat ovat velvoittavia säännöksiä, eivät tavoiteluontoisia kirjauksia. Näillä turvataan jokaiselle kuuluvaa perusoikeutta riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin ja oikeutta elämään. Yhteydensaannin estyminen voi mahdollisesti johtaa tarpeellisen hoidon saamatta jäämiseen, mikäli henkilö ei syystä tai toisesta koe aiheelliseksi hakeutua suoraan päivystykseen tai soittaa hätänumeroon.

Viranomaisten on varmistettava yhteyden saannin toteutuminen

Apulaisoikeuskanslerin mukaan yhteydensaannin kannalta olennaista on järjestää terveydenhuollossa käytössä olevien teknisten järjestelmien ja tiedonkeruun menetelmien toimivuus. Terveydenhuollossa tulee käyttää vain sellaisia puhelinpalvelujärjestelmiä, joiden tuottaman tiedon perusteella välittömän yhteydensaannin toteutumisesta voidaan jälkikäteen varmistua.

Apulaisoikeuskansleri kiinnitti huomiota myös terveydenhuoltoa koskevaan velvoitteeseen julkaista verkkosivuilla tiedot laissa säädettyjen enimmäisaikojen noudattamisesta. Näiden tietojen julkaiseminen on tärkeää sekä terveydenhuollon asiakkaiden oikeuksien, mutta myös terveydenhuoltoon kohdistuvan valvonnan toimivuuden kannalta. Aluehallintovirastojen tulee käyttää tarvittaessa tuntuviakin toimenpiteitä valvoessaan terveydenhuollon järjestämistä. 

Lisätiedot

Ratkaisu: Yhteydensaannin ongelmat perusterveydenhuollossa (OKV/1621/70/2022, pdf)

Esittelijä: oikeuskanslerinsihteeri Leo Lahtinen, puh. 02951 62563, [email protected]