Hoppa till innehåll

Biträdande justitiekansler Mikko Puumalainen: Det är fortfarande svårt att kontakta hälso- och sjukvården

Utgivningsdatum 19.9.2024 9.32
Pressmeddelande

Biträdande justitiekansler Mikko Puumalainen anser att kontakt med hälso- och sjukvården inte fås på det sätt som föreskrivs i lagen. Puumalainen kommer att fortsätta bevaka hur systemet för tidsbokning och återuppringning samt väntetiderna inom primärvården följer lagen. Han har bett regionförvaltningsverken att senast den 31 maj 2025 lämna in utredningar om hur kunderna fått kontakt med vården, om återuppringningsservicens verksamhet och om hur uppgifter om väntetider samlats in och publicerats år 2024 och under början av år 2025.

Utredningen gjordes på eget initiativ av biträdande justitiekanslern på grund av problemen som gäller kundkontakt, tidsbokning och väntetider inom hälso- och sjukvården samt mun- och tandvården. Justitiekanslersämbetet hade även fått flera klagomål om ämnet. Enligt de redogörelser som biträdande justitiekanslern emottagit fanns det under åren 2021–2022 omfattande problem runtom i Finland med att få omedelbar kontakt med hälso- och sjukvården på det sätt som lagen förutsätter. Antalet begäranden om återuppringning som kan registreras i systemet hade begränsats på teknisk väg, det hade gjorts endast ett återuppringningsförsök och statistiska uppgifter om väntetiderna hade inte offentliggjorts. Problemen förekom fortfarande år 2024.

Att kunden får kontakt är en förutsättning för tillgången till vård

Enligt biträdande justitiekanslern är bestämmelserna om tidsfristerna för tillhandahållandet av hälso- och sjukvård förpliktande, inte enbart målsättningar. De är ett sätt att trygga allas grundläggande rätt till tillräckliga social- och hälsovårdstjänster och rätt till liv. En person som inte får kontakt med vården kan bli utan nödvändig vård, om personen i fråga av en eller annan anledning inte upplever det motiverat att varken söka sig till en jourmottagning eller ringa nödnumret.

Myndigheterna är skyldiga att se till att det är möjligt att få kontakt med vården

För att kunderna ska få kontakt med hälso- och sjukvården är det enligt biträdande justitiekanslern centralt att se till att de tekniska systemen och metoderna för datainsamling fungerar. Alla telefonsystem som används inom vården måste vara sådana att data de producerar kan utnyttjas för att i efterhand kontrollera om kunden fått omedelbar kontakt.
Biträdande justitiekanslern fäste också uppmärksamhet vid vårdens skyldighet att publicera information på webben om hur de lagstadgade maximala väntetiderna efterlevts. Att dessa uppgifter offentliggörs är viktigt såväl med tanke på tillgodoseendet av kundernas rättigheter som på tillsynen över hälso- och sjukvården. Vid behov ska regionförvaltningsverken vidta kraftfulla åtgärder när de utövar sin tillsyn över hälso- och sjukvården. 

Mer information

Avgörande: Problem med att få kontakt inom primärvården (OKV/1621/70/2022, pdf, på finska)

Föredragande: Leo Lahtinen, justitiekanslerssekreterare, tfn 02951 62563, [email protected]