Työnhakijan palveluprosessin ja työnvälityspalveluiden kehittämistä koskeva lainsäädäntö
Esityksen mukaan työnhakijaksi rekisteröityneelle henkilölle tulisi velvollisuus työnhakuprofiilin laatimiseen ja julkaisemiseen. Työvoimaviranomaisille säädettäisiin uusi lakisääteinen tehtävä laatia ja julkaista työnhakuprofiili, mikäli työnhakija ei laatisi tai julkaisi profiilia. Tällöin työnhakuprofiilin luonnos laadittaisiin automaattisesti työnhakijaksi rekisteröityvän henkilön antamien tietojen perusteella.
Oikeuskanslerin lausunnon mukaan työnhakuprofiilin laatimista ja julkaisemista koskeva velvoite sisältää uuden tulkintatilanteen Suomessa henkilötietojen suojan näkökulmasta. Esitystä on tarpeen täydentää tietojen anonymisoinnin turvaamisen näkökulmasta ja esityksessä pitää selkeyttää, missä laajuudessa julkaistavat tiedot ovat henkilötietoja ja miltä osin eivät ja mitkä ovat anonymisoinnin murtumisen riskit. Esitys ei ole aivan johdonmukainen siltä osin, onko kyseessä profilointi ja automaattinen henkilötietojen käsittely. Lienee selvää, että ei ole kysymys hallintolain tarkoittamasta automaattisesta päätöksenteosta, mutta kyseisen ehdotetun menettelyn suhde tekoälyasetukseen olisi tarpeen selventää. Säätämisjärjestysperusteluja on myös tarpeen edellä mainituilta osin täydentää.
Esityksessä ehdotetaan työvoimapalveluiden järjestämisestä annettuun lakiin ja tulotietojärjestelmästä annettuun lakiin muutoksia, jotka mahdollistaisivat henkilön tulotietojen hyödyntämisen työttömyyden pitkittymisen todennäköisyyden arvioimisessa osana palvelutarpeen arviointia. Arvioinnin avuksi kehitettäisiin tekoälyä hyödyntävä digitaalinen työkalu.
Tulotietojärjestelmän tietojen luovuttamista ja käyttöä ei ole käsitelty perus- ja ihmisoikeusvaikutukset -jaksossa eikä suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys -jaksossa. Lisäksi tulotietojärjestelmästä annetun lain muutoksen säännöskohtaiset perustelut puuttuvat ja järjestämislain säännöskohtaiset perustelut ovat suppeahkot. Esitys on tältä osin puutteellinen ja sitä pitäisi täydentää erityisesti tietosuoja-asetuksen ja sen sisältämän tietojen käyttötarkoitussidonnaisuuden, profiloinnin ja automaattisen päätöksenteon sekä tekoälyasetuksen näkökulmasta.
Säätämisjärjestyskannanotossa tulisi pyyntö perustuslakivaliokunnan lausunnosta yksilöidä esitysluonnosta tarkemmin sekä sen tarve perustella seikkaperäisemmin.