Hyppää sisältöön

Ratkaisupyynnön käsittelyn viipyminen kuluttajariitalautakunnassa

Diaarinumero: OKV/239/10/2022
Antopäivä: 27.6.2023
Ratkaisija: apulaisoikeuskansleri
Kohde: muu oikeusministeriön hallinnonala
Toimenpide: käsitys

Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kuluttajariitalautakunnan huomiota asioiden viivytyksetöntä käsittelyä ja tiedusteluihin vastaamista koskevien säännösten noudattamiseen.

Ratkaisupyynnön kokonaiskäsittelyn kesto oli ollut yli kolme vuotta ja kolme kuukautta. Kuluttajariitalautakunnan selvityksen mukaan ratkaisun viipyminen oli johtunut jo vuosia kestäneestä ruuhkautuneesta työtilanteesta. Lautakunta ei ollut esittänyt muita syitä kantelijan asian viivästymiselle. Apulaisoikeuskansleri katsoi kantelijan asian käsittelyn viivästyneen siten aiheettomasti.

Kuluttajariitalautakunnasta ei ollut vastattu lainkaan osaan kantelijan asiointia koskeviin tiedusteluihin. Sen sijaan kuluttajariitalautakunta oli nimenomaisesti ilmoittanut, etteivät he pysty suuren työmäärän vuoksi vastaamaan reaaliajassa tiedusteluihin. Tiedusteluihin, jotka koskivat sähköpostin perille tuloa, ei vastattu lainkaan. Apulaisoikeuskansleri totesi, ettei kuluttajariitalautakunnan menettely ollut tältä osin hyvän hallinnon mukaista.

Kuluttajariitalautakunnan haastava työtilanne oli ollut jo pitkään oikeusministeriön tiedossa. Apulaisoikeuskansleri lähetti päätöksensä oikeusministeriölle ja pyysi ministeriötä esittämään arvionsa tarpeellisista toimista kuluttajariitalautakunnan tilanteen kohentamiseksi.