Oikaisuvaatimusten käsittelyn maksullisuus eri viranomaisissa

Diaarinumero: OKV/430/70/2024
Antopäivä: 23.10.2025
Ratkaisija: apulaisoikeuskansleri
Kohde: valtioneuvosto tai ministeriö
Toimenpide: ehdotus oikeussääntöjen kehittämiseksi

Apulaisoikeuskansleri saattoi oikeusministeriön ja valtiovarainministeriön tietoon havaintonsa valtion viranomaisten oikaisuvaatimusten käsittelyn maksullisuuden ja maksuttomuuden sääntelyn ja käytännöistä. Havainnot koskivat muun muassa valtion viranomaisten oikaisuvaatimusten käsittelystä perittävien maksujen lähtökohtaista maksullisuutta tai maksuttomuutta ja siitä poikkeamista sekä tuleeko lähtökohtaisesti maksullisen oikaisuvaatimuksen käsittelystä periä maksua tilanteessa, jossa päätöstä muutetaan oikaisuvaatimuksen tekijän eduksi. 

Apulaisoikeuskansleri otti omana aloitteenaan tutkittavakseen oikaisuvaatimusten sääntelyn ja käytännöt sekä niiden vaikutukset oikeusturvan saatavuuteen. Hän halusi selvittää tästä näkökulmasta, onko oikaisuvaatimusten maksullisuuden sääntelyssä tai käytännöissä mahdollisesti siihen vaikuttavia puutteita, ristiriitaisuuksia, epätietoisuutta tai eriäviä tulkintoja.

Valtaosa valtion viranomaisten tekemistä päätöksistä oikaisuvaatimuksiin oli kuitenkin maksuttomia. Oikaisuvaatimuksen maksullisuudesta on joitakin säännöksiä eri hallinnonaloilla. Maksuja koskevat käytännöt vaihtelivat merkittävästi. Maksuperustelakia ei ollut siten tulkittu eri viranomaisten suoritteiden maksullisuuden sääntelyssä yhteneväisesti. 

EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä on katsottu, että jäsenvaltiot voivat lähtökohtaisesti periä kohtuullisen maksun oikeussuojakeinon käytöstä hallinnollisessa viranomaisessa. Maksun kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon myös mahdollisen hallintovalituksen kustannukset. Vaikka oikaisuvaatimuksen käsittelymaksu ei olekaan tuomioistuinmaksu, on se luonteeltaan muutoksenhakua koskeva maksu. Oikaisuvaatimuksen tekeminen on edellytys sille, että asian voi saada tuomioistuimen ratkaistavaksi. Suurimmassa osassa asioissa, joissa oikaisuvaatimusmenettely oli valtion viranomaisissa säädetty maksulliseksi, oli maksu kuitenkin varsin maltillinen, esimerkiksi tuomioistuimen perimiin oikeudenkäyntimaksuihin verrattuna.  

Kaikissa asioissa, joissa oikaisuvaatimuksen käsittelyn maksullisuudesta oli säädetty, ei ollut kuitenkaan säädetty maksun palauttamisesta tilanteessa, jossa oikaisuvaatimus johtaa sen tekijälle myönteiseen lopputulokseen. Myöskään näiltä osin oikaisuvaatimusmenettelyn maksullisuuskäytäntö ei siten ollut täysin yhtenäinen valtion viranomaisissa.