Hyppää sisältöön

Neuvonta työllisyyspalveluissa ja TE-toimiston työvoimapoliittisten lausuntojen laatu

Diaarinumero: OKV/1787/10/2022
Antopäivä: 4.1.2024
Ratkaisija: apulaisoikeuskanslerin sijainen
Kohde: työviranomainen
Toimenpide: käsitys

Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuuden toteuttamiseen ja tiedusteluihin vastaamiseen hyvän hallinnon ja hallintolain edellyttämällä tavalla. Hän kiinnitti lisäksi Uudenmaan TE-toimiston huomiota asioiden asianmukaiseen ja huolelliseen käsittelyyn sekä saattoi sen tietoon ratkaisussaan työvoimapoliittisten lausuntojen sisällöstä ja perustelemisesta esittämänsä näkemykset.

Helsingin kaupungin työllisyyspalvelut oli jättänyt vastaamatta kantelijan useisiin yhteydenottopyyntöihin. Työllisyyspalvelujen virheellisen menettelyn seurauksena kantelijaa ei ollut neuvottu asioinnissa hallintolaissa säädetyn neuvontavelvollisuuden mukaisesti eikä kantelijan asiaa ollut käsitelty asianmukaisesti ja riittävän huolellisesti. Palveluperiaatteen mukaan viranomaisella on velvollisuus antaa asiakkaalle asianmukaista palvelua sekä osana tätä myös tarpeellista neuvontaa asian hoidossa. Neuvontavelvollisuuteen kuuluu viranomaisen yleinen velvoite vastata asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin kohtuullisessa ajassa. 

Uudenmaan TE-toimiston kantelijan asiassa antama työvoimapoliittinen lausunto oli ollut osin virheellinen. Lisäksi annetut työvoimapoliittiset lausunnot olivat olleet perusteluiltaan suppeat ja puutteelliset, mikä vaikeutti niiden ymmärrettävyyttä. Työvoimapoliittisella lausunnolla on keskeinen vaikutus asianosaisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Apulaisoikeuskanslerin sijaisen mukaan asianosaisen oikeusturvaa koskevat näkökohdat huomioon ottaen voidaan edellyttää, että työvoimapoliittiset lausunnot ovat ymmärrettäviä ja riittävästi perusteltuja.