Kela-taksiin liittyvät epäkohdat
Apulaisoikeuskanslerin mukaan Kela-taksien toiminnassa on esiintynyt yleisesti arvioituna perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen liittyviä epäkohtia. Epäkohtien korjaamisen pitkittyminen ei ole suojannut palvelujen käyttäjien oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia hallinnon oikeusperiaatteiden mukaisesti.
Apulaisoikeuskansleri tutki Kela-taksijärjestelmään liittyviä rakenteellisia epäkohtia antamassaan kanteluratkaisussa. Kelalla on taksipalvelujen järjestämisvelvollisuus, johon liittyy taksipalvelujen toimeenpano ja siihen liittyvien sopimusten tehokas valvonta. Valvonnan merkitys korostuu Kela-taksijärjestelmässä, koska taksipalveluja käyttävät vakuutetut saavat korvauksia vain, jos käyttävät Kelan kilpailuttamia takseja. Apulaisoikeuskanslerin mukaan Kela ei voi jättää sille kuuluvaa valvontavastuuta vakuutettujen perusoikeuksien toteutumisesta yksin heiltä saamiensa palautteiden sekä palveluntuottajien oman laadunvalvonnan ja puutteellisuuksien korjaamisen varaan.
Apulaisoikeuskansleri pyysi Kelaa ilmoittamaan viimeistään 31.8.2023 toimenpiteistään Kela-taksien palveluhankintasopimuksen toimeenpanon valvomiseksi ja Kela-taksipalveluun liittyvien epäkohtien korjaamiseksi erityisesti niillä alueilla, joilla palvelun taso ei ole saadun palautteen mukaan ollut palveluhankintasopimuksessa edellytetyn mukaista.