HUS-yhtymän asiakas- ja potilastietojärjestelmän ajantasaisuus alaikäisten tietojen näkymisessä huoltajille

Diaarinumero: OKV/1685/70/2025
Antopäivä: 29.7.2025
Ratkaisija: apulaisoikeuskansleri
Kohde: muu viranomainen tai julkista tehtävää hoitava
Toimenpide: käsitys

Apulaisoikeuskansleri saattoi käsityksensä asiakastietolain 34 §:n 2 momentin velvoittavuudesta HUS-yhtymän tietoon.

Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmän terveystietojen näkymistä koskevat ikäraja-asetukset olivat edelleen tietyltä osin mainitun lainkohdan vastaisia. Näiden niin kutsuttujen vanhojen tietojen korjaamiselle ei ole HUS-yhtymän antaman selvityksen perusteella olemassa voimavarojen käytön näkökulmasta kestävää teknistä toteuttamistapaa.

Apulaisoikeuskansleri totesi, ettei se, että lainmukaisen tilan toteuttamiseksi ei ole olemassa vaivatonta ja edullista teknistä ratkaisua, ole peruste sille, että HUS-yhtymän tietojärjestelmässä on lakiin perustumaton 10 vuoden ikäraja niin kutsuttujen vanhojen tietojen huoltajille näkymisessä. Apulaisoikeuskansleri on jo aiemmissa päätöksissään edellyttänyt tietojärjestelmän asetusten määrittämistä siten, että tietojen oletusarvoisessa näkymisessä huoltajille noudatetaan asiakastietolaissa nykyisin määriteltyä 12 vuoden ikärajaa.

Apulaisoikeuskanslerin asiassa esiin nostama laillisuusvalvonnallinen ongelma on sittemmin korjaantunut uusien eli 21.5.2022 jälkeen HUS-yhtymän Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmään syötettävien asiakas- ja potilastietojen osalta. Apulaisoikeuskansleri totesi, että asian laillisuusvalvonnallisessa arvioinnissa voidaan ottaa huomioon myös se, että huoltajille eivät näy näiden tiettyjen ikäluokkien asiakas- ja potilastietokirjaukset, jotka on tehty ennen 21.5.2022, eli kysymys on vähintään yli kolme vuotta vanhoista eikä siten enää kovin ajankohtaisista kirjauksista.